MINI-GUIDE TIL SELVSTÆNDIGE KREATIVE

(Denne post indeholder 2 reklamelinks – disse er angivet med ‘reklamelinks’)

Jeg er by no means ekspert i at være kreativ selvstændig, selv efter 6 år med egen virksomhed er der stadig ting jeg ikke aner hvordan jeg skal gøre. Men med årene har jeg fundet ud af nogle helt basic ting der har hjulpet mig, og så måske også kan hjælpe andre. Måske kender du allerede det hele, måske kender du noget der er bedre (så pip endelig i kommentarfeltet, elsker at udveksle tips og tricks!)

Denne her lille guide er mest henvendt til dem der laver produkter de vil sælge. Hvad enten det er håndsnittede træfigurer, tegninger, bøger, osv. Mange ting i dag kan også sælges i digital form, og det vil jeg også prøve at komme lidt nærmere ind på.

HVOR KAN DU SÆLGE DINE TING?

Jeg får tit mails om hvordan man billigt og nemt kan komme i gang med at sælge sine ting, hvis man ikke lige har en masse kapital eller vil bruge hele sin opsparing og risikere at tabe det hele på gulvet. Hvis du er tegner og gerne vil sælge dine motiver på f.eks. muleposer, krus, osv. så kan det være en vældig omkostningfuld affære at købe sådan noget hjem hvis du ikke endnu er nået dertil hvor du er sikker på at det kan sælge.

Som jeg ser det, så er der to muligheder i det tilfælde. Den ene er at få lidt mindre fortjeneste, men at bruge et sted som f.eks. Spreadshirt (det bruger jeg faktisk også selv). Her tjener du ikke så meget pr. produkt, men du har heller ingen risiko andet end din tid, og Spreadshirt producerer først produkterne efterhånden som de bliver bestilt. Det eneste minus ved Spreadshirt er at man ikke kan få trykt f.eks. plakater on demand. Jeg ved at der findes andre steder der gør det, men har ikke testet dem, så hvis du kender nogle gode steder, så sig endelig til.

En anden mulighed hvis nogle efterspørger dine tegninger på f.eks en mulepose er, at de kan forudbestille den, og så bestille produktet hjem når du har rigeligt med forudbestillinger. Folk behøver ikke nødvendigvis betale forud, men give tilsagn til at når forudbestillingslisten rummer f.eks. 25 købere, så bestiller du varerne og så skal de betale for dem. Du kan selvfølgelig risikere at der er nogen der glemmer det, ikke vil have produktet alligevel, men min fornemmelse er alligevel at de fleste gerne vil bakke op om små kreative selvstændige og gerne vil betale. Hvis du har mod på det, så kan du også starte et crowdfunding projekt for at få din virksomhed op og stå. Jeg har før brugt Kickstarter og har været rigtigt glad for det.

I mit eget tilfælde, så startede jeg med at få produceret 4 forskellige slags postkort, en omkostning på ca 700 kr. Jeg tror jeg fik lavet 100 af hver i sin tid. Da de så havde tjent sig selv hjem lavede jeg endnu et nyt slags postkort, og da det så havde tjent sig selv ind lavede jeg endnu en slags postkort. Det tager selvfølgelig lang tid at bygge det op på den måde, men for mig fungerede denne måde godt. Jeg var sikker på ikke at have mere ude at svømme end det første beløb og det gjorde at al fortjenesten gik til mig selv. Jeg har fortsat med at bruge denne model og idag (hvor jeg så ikke sælger mine ting mere, haha) har jeg omkring 25 forskellige slags postkort, 15 forskellige slags plakater, osv. så med tiden kan du sagtens få et fint udvalg af ting selvom du ikke bruge så mange penge på det til at starte på. Men det er ikke en metode hvor du lynhurtigt med sikkerhed kommer til at have en masse forskellige produkter på hylderne.

SÆLG PÅ NETTET

I dag kan du sælge flere og flere ting digitalt uden at skal sende et fysisk produkt til en kunde, f.eks. e-bøger, clipart, strikkeopskrifter, print-selv, osv. hvilket gør det forholdsvist let med lave omkostninger at kunne stable en lille butik på benene. Du kan enten sælge det på en platform som f.eks. Etsy eller selv oprette en shop gennem f.eks. Shopify uden at det koster andet end din tid og et lille beløb i abonnement hos Shopify hver måned. Hvis du ikke selv har forstand på at sætte en shop op i Shopify, så findes der mange gode tutorials på Youtube, men ellers kan man også hyre en Shopify-ekspert gennem Shopify til at hjælpe dig på vej. Du kan også bruge Woocommerce, den er jeg dog selv lige ved at prøve at sætte mig ind i, så den guide må komme senere 😉

Etzy er også et helt fantastisk sted til sælge dine fysiske produkter, og det er forholdsvis let at oprette en lille Etsy-butik. Fordelen ved Etsy er, at det er en kæmpe platform, så selvom man følger et link til et bestemt produkt derinde, så vil de også få vist lignende produkter fra andre Etsy-butikker og generelt har Etsy bare RIGTIGT mange besøgende.

Har du allerede fysiske produkter du vil sælger, men ikke har helt mod på at kaste dig ud i den digitale verden med dem og ikke selv har en butik du kan sælge dem I, så kan du ofte få butikker der passer til dine produkter til at have dine ting liggende i kommission. Det betyder at du har dine ting liggende til salg i butikken, og efterhånden som de bliver solgt bliver du betalt af butikken. Det er ret svært, med mindre man virkelig har et ekstremt godt sælgende produkt at få butikkerne til at købe produktet hjem, altså betale dig for det på forhånd. Når du har ting liggende i kommission er fordelingen som regel omkring 50/50, det vil sige at butikken får 50 procent af salgprisen for at sælge det for dig, så bliv ikke skræmt af det. Hvis dine produkter sælger godt i en bestemt butik, så kan du evt. prøve at forhandle en anden fordeling (som en der selv har haft en lille butik hvor jeg stædigt insisterede på at jeg kun skulle have 25% i kommission så de der lavede tingene kunne tjene mere kan jeg godt sige, at det kan stort set ikke betale sig for butikkerne at tjene så lidt på produktet. Husk, at de har også en virksomhed der skal køre rundt, så selvom du har lavet produkterne, så laver de også en del af arbejdet ved at sælge dine ting).

HVOR KAN DU FÅ PRODUCERET DINE TING

Her kommer jeg lidt til kort da jeg selvfølgelig kun har fået produceret postkort, plakater, bøger, osv. så jeg har ikke den fjerneste idé om hvor man f.eks. kan producere halskæder, sko, osv.
Hvis jeg skal have trykt en stor portion postkort eller plakater, så bruger jeg altid onlineprinters. Der er masser af forskellige kvaliteter du kan få produceret dine ting i, og det er virkelig billigt, specielt når du får produceret større mængder (f.eks. 500 A6 postkort).

Skal du blot have produceret f.eks. 3 muleposer, 10 postkort, osv. så kan det nogle gange, specielt når de kører med tilbud (hvilke de ret ofte gør) godt betale sig at få det produceret hos steder som Vistaprint. Det har jeg også selv gjort flere gange.

EMBALLAGE OG FORSENDELSE

I sin tid da jeg startede med selv at sælge mine ting og sende dem ud til folk fik jeg anbefalet Jakodan til køb af emballage, og siden har jeg ikke brugt andet. De har ikke bare stort set alle former for emballage (og det er billigt!!!), de har også fin emballage, så du slipper for at sende dine ting ud i brune kasser altid. Jeg bruge som regel de her kasser, de her plakatrør og de her papkuverter. Udover disse købte jeg de her cellofanposer som jeg startede med at pakke postkortene først. Så brugte jeg silkepapir til at pakke cellofanposen ind i og satte det samme med disse klistermærker. Jeg tænkte hele tiden selv i hvad jeg selv synes er rart at modtage, og jeg er selv en sucker for sådan noget.

Hvis du har nogle små ting som du har mulighed for at give gratis med i pakken, så gør det, men lad være med at skrive at folk får det gratis med, jeg synes det er meget finere når det kommer som en overraskelse. I det omfang du har mulighed for det, så synes jeg også det er hyggeligt at lægge et lille håndskrevet kort ved hver forsendelse, evt. bagsiden af dit visitkort med din hjemmesideadresse, så folk husker den.

Forsendelse er et virkelig ømt punkt hos mig, for jeg har haft virkelig mange problemer med det. Som udgangspunkt vil jeg ikke anbefale at bruge Post Nord, selvom jeg selv har gjort det når kunderne i min webshop (som havde fri fragt) købte for et lille beløb, der lå under hvad det ellers ville koste mig at sende det, og jeg overdriver ikke når jeg siger at 75% af alt jeg har sendt med Post Nord enten aldrig er kommet frem, er kommet frem og har været ødelagt eller først kommet frem flere måneder efter det har været afsendt. Så – lige så snart jeg ikke taber penge på det, så sender jeg det med DAO (gennem Coolrunner). Du kan sende ret meget vægt for omkring 35 kr. og det er inklusiv trackingnummer og forsendelse. Jeg har 2 gange (ud af de ca. 300 forsendelser jeg har sendt med DAO været uheldig, så man må sige at det er en ret god statistik.

HVOR KAN DU HANDLE IND TIL AT LAVE DINE TING
Jeg har købt langt de fleste af både de ting jeg solgte i butikken, samt papir, liners og ler gennem CC Hobby (reklamelink). Det er sindsygt billigt i forhold til mange andre steder, og udvalget er kæmpestort. Ellers har jeg også brugt Grafical og Penstore. Grafical er også gode til f.eks. holdere til postkort og den slags.

MARKEDSFØRING

Det her er et emne jeg ikke selv mestrer, men dog vil jeg lige komme med et par tips. Det første er, at det går ikke at ikke være tilstede på internettet. Hvis folk ikke kan finde din webshop eller en side der fortæller hvornår din butik har åben, så udelukker du en hulens masse kunder fra at handle hos dig. På Google kan du sætte din butik op til at vise billeder fra butikken, åbningstider, osv. hvis du har en fysisk butik, men hav altid – som det mindste – en side på Facebook (og sørg for at bruge den). Facebook har så mange brugere, at jeg tænker at man i dag vil have rigtigt svært ved at få en lille virksomhed skudt i gang hvis ikke folk kan finde én der. Jeg ved i hvert fald fra mig selv, at hvis jeg har hørt om en fin butik, men overhovedet ikke kan finde ud af hvad den præcis sælger og hvornår den har åben, så er der ca. 0% chance for at jeg kommer til at besøge den. Instagram er også et helt fantastisk værktøj til at præsentere dine ting, men sørg for altid at tage nogle gode produktbilleder (dette kan sagtens lade sig gøre med din telefon) hvor man tydeligt kan se dine ting. Har du ikke mod på selv at kaste dig ud i selv at lave en hjemmeside, så indhent tilbud på at få det lavet. Igen – når du får tilbuddene, så kan det måske virke dyrt, men husk at der også i dén ende er nogle der skal bruge en masse timer og have en økonomi til at hænge sammen. Personligt har jeg erkendt at selvom jeg godt selv kan sætte en side op med WordPress, så har jeg ikke en pind forstand på sådan noget som SEO, og derfor har jeg allieret mig med søde Sarah fra Online Solution Group som også er en lille virksomhed og derfor kender alt til at prøve at få en virksomhed op og stå, men der findes også masser af andre små gode bureauer som dem.

ACCEPTÉR, AT AL BEGYNDELSE ER SVÆR

Med mindre du kan betale dig fra at få folk til at lave din webshop, handle ind til dine ting, lave dit regnskab og alt derimellem, så acceptér at al begyndelse er svær. Måske er man ikke så teknisk minded, men der er aldrig nogen der er kommet nogle vegne ved at sætte sig ned og sige ‘det kan jeg ikke finde ud af’. Du kommer til at støde ind i så mange ting som du ikke har en pind forstand på, og det kan virke totalt overvældende, men del det op, lær en smule af gangen (du kan finde videoer til en hulens masse på Youtube, men ellers er jeg jo også svært glad for Skillshare (reklamelink) der nærmest er en buffet af gode tips).

Lav eventuelt en liste og tag lidt af gangen. Start med de ting du selv kan finde ud af at lave (udover dine produkter) og tag så et emne af gangen. Det ER hårdt og til tider besværligt at være selvstændig, men der følger også en hel masse glæder med, som f.eks. når folk er glade for de ting DU har skabt, lidt mere fleksible arbejdstider end de fleste andre, osv.

Find en måde at arbejde på som virker for dig, og accepter at den også kan ændre sig (når jeg har kørt efter det samme mønster et stykke tid kan jeg ofte mærke, at nu virker dét ikke mere og så prøver jeg mig frem igen på ny for at finde ud af hvordan min arbejdsdag fungerer mest optimalt. Det kan være alt fra hvor jeg sidder og arbejder, hvad tider på dagen der fungerer bedst, osv. Du har ikke nødvendigvis en arbejdstid der hedder 8-16 som du måske er vant til at have og 8-16 fungerer måske ikke for dig som kreativ selvstændig). Lige nu er jeg inde i en fase hvor det fungerer bedst for mig at arbejde fra f.eks. 7-13, så bruge eftermiddagen på noget helt andet og så arbejde igen nogle timer om aftenen. Om vinteren starter jeg som regel allerede kl. 5 (af en eller anden grund giver vintermørket mig helt vildt meget ro til den kreative del af mit arbejde, hundene er ikke rigtigt oppe i gear før det bliver lyst og man ved der ikke er telefoner der ringer på den tid af dagen).

Sidst, men ikke mindst, så skal du have tålmodighed. Om du er blogger, keramiker, illustrator, forfatter, eller sælger strikkeopskrifter. Rom blev ikke bygget på én dag. Du kommer til at arbejde hårdt for det hver eneste dag og en stor del af tiden ser du sikkert ingen resultater. Lad være med at få dig til at miste troen på dine ting, men vid, at vi alle har været der.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *